onsdag den 11. april 2018

Sarah J. Maas; A Court of Wings and Ruin

Sarah J. Maas; A Court of Wings and Ruin (A Court of Thorns and Roses, #3)

Bagsidetekst:
Feyre will bring vengeance.

She has left the Night Court - and her High Lord - and is playing a deadly game of deceit. In the Spring Court, Tamlin is making deals with the invading king threatening to bring Prythian to its knees and Feyre is determined to uncover his plans. But to do so she must weave a web of lies, and one slip may spell doom not only for Feyre, but for her world as well.

As mighty armies grapple for power, Feyre must decide who to trust amongst the dazzling and lethal High Lords - and hunt for allies in unexpected places.

OMG! Den her serie altså. Jeg elsker den! Selvom bind tre her ikke er lige så god som bind to - for det er helt uden for kategori - så er det stadig spændende. Stadig medrivende. Stadig hot! Jeg er virkelig hooked og jeg glæder mig så meget til at bind fire kommer.

Jeg vil forsøge ikke at spoile noget i anmeldelsen, da bogen læst på engelsk, kan der være mange derude der endnu ikke har læst den. Forhåbentlig bliver den oversat til dansk, som de to foregående. I så fald skal den stadig ejes og stå sammen med de andre på hylden - for tal lige om smukke bøger. Forsiderne er virkelig små mesterværker. Lige et lille tip, hvis I ikke kender Charlie Bowater, så tjek hende ud! Hun har lavet nogle fantastiske illustrationer til bl.a. disse bøger. Jeg har bl.a. andet købt et meget fint print med alle hovedpersonerne på og jeg elsker det!

Dette var et lille sidespring, tilbage til snakken om bogen. Jeg ville være blevet imponeret hvis Sarah kunne holde fanen så højt hævet som hun gør i bind to. Jeg er rigtig glad for bind et, men bind to er bare fænomenal på så mange måder - jeg vil ikke komme ind på dem her, men læs den. Mine forventninger til bind tre var høje, men selvom de ikke helt blev indfriet, gør det ikke noget. For bogen holder stadig! Det er også svært helt præcist at sætte fingeren på hvad det er, der gør at den ikke er så god bind to. Måske fordi jeg synes Feyre kommer lidt for nemt til tingene i denne. Misforstå mig ikke, hun kæmper stadig og bliver da truet flere gange, men det kommer aldrig helt derud hvor man tvivler på om hun vil overleve eller om hun nu træffer det rigtige valg. Det er som om der bygges op til det helt store klimaks, for så bare at fade lidt ud igen, og så bygges der op igen og og fades ud osv. (Jeg håber dette giver mening). I så fald, synes jeg ikke helt vi når helt derud hvor vi var i bind to. En anden grund kan være at nu har Feyre og Rhysand fået hinanden - de er sammen, i medgang og modgang. Derfor er dramaet omkring de to ikke så stor en del af historien mere. Deres fælles fortælling fylder selvfølgelig, men nu er der noget andet på dagsordenen: krigen om Prythian. Der er derfor en del mere politik i denne historie, for der skal diskuteres og lægges planer. Det bliver dog på ingen måde kedeligt, for de forskellige High Lords har problemer med hinanden og kun ganske få kan faktisk holde hinanden ud - men mon ikke de finder en brugbar løsning?

Der er en tredje grund kan være at Sarah har lidt svært ved at tage livet af folk. Ikke at folk ikke dør, for der dør en masse folk. Men hun har svært ved "kill your darlings" - altså at slå nogle af de gode eller yndlings personer ihjel. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting at hun har svært ved det, men det hænger sammen med min opfattelse af at Feyre kommer for nemt til for meget i denne bog. Hun kommer tæt på flere gange, men det bliver aldrig rigtig til noget. Hun mister ikke noget værdifuldt - ikke rigtigt.

Det gør dog bestemt ikke noget ved min mening om serien. Jeg er stadig dybt forelsket i den. Jeg synes det hele spiller virkelig godt: sprog, handling og personer. Humoren deri er virkelig fed og jeg sad flere gange og grinte for mig selv. Det er virkelig en fortælling der har taget mig med storm. Dette er også den første bog jeg har hørt som engelsk lydbog og jeg er meget imponeret over hvor godt det gik. Jeg havde lidt frygtet at jeg ville misse meget af handlingen, men det tror jeg ikke at jeg har (forhåbentlig!). Det er bestemt ikke sidste gang jeg giver mig i kast med det. Og nu er jeg up to date, så kan fjerde bind godt tage at komme så jeg kan få styret mine abstinenser!

Fakta:
Forlag: Bloomsbury
Udgivet i: 2017 (på engelsk)
Antal sider: 699
5 ud af 6 stjerner
(Læst på engelsk)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar