onsdag den 7. marts 2018

Leigh Bardugo; Kragens kald [Sponsoreret]

Leigh Bardugo; Kragens kald [Sponsoreret af Carlsen Puls]

Bagsidetekst:
Ketterdam: Det kriminelle geni Kaz har en drøm om t lede Ketterdams underverden, men han er ung og savner de andre banders respekt. Derfor påtager han sig en livsfarlig opgave, som ingen af de andre kriminelle tilsyneladende vil røre ved. Kaz sammensætter et højst usædvanligt hold af minre respektable forbrydere fra underverdenen:

En hævntørstig straffefange.
En skarpstykke med meget dårlig dømmekraft.
En rigmandssøn med en mystisk fortid.
En spion kendt som Genfærdet.
En magisk hjerteknuser med en tragisk kærlighedshistorie.
En tyv med talent for kreative flugter.

Kaz og hans lille hold er de eneste, der står mellem verden, som de kender den og den enorme trussel, som de skal forhindre i at udfylde sig. Hvis de altså ikke slår hinanden ihjel først ...

Hvis du ikke har hørt om "Six of Crows"-serien, så tror jeg du har boet under en sten det sidste års tid. Hvis du følger andre bookstagrammers (især engelske) har du næsten ikke kunnet undgå denne serie. Alle taler om den. Alle tager smukke billeder af den og alle er vilde med den! I hvert fald så vidt jeg kan forstå. Og det er fuldt forståeligt!! For "Kragens kald" lever op sin hype og jeg er fuldstændig pjattet med det!

Historien foregår i samme univers som Grisha-serien, som jeg synes er virkelig fascinerende. Efter at have stiftet bekendtskab med det sammen med Alina og Mal glædede jeg mig til at vende tilbage. Det er dog ikke helt det samme Ravka som jeg oplevede med dem. Nu er i en anden del af landet og i denne del er det ilde set at være grisha. Hvis man er en, holder man sig under radaren og i skjul. En af Kaz' medsammensvorne er grisha, og har tidligere været ved at miste livet på grund af det - og til en af hans andre kumpaner. Så har vi allerede lidt spænding mellem to vigtige personer fra start af - så langt så godt. Der er ikke rigtig nogen der bryder sig om rigmandssønnen, Wylan, som flere af dem bare tror er med fordi Kaz skal have noget på Wylans far. Wylan viser sig dog at være utrolig nyttig og måske kommer han lidt tættere på en af de andre fra holdet, end det er planlagt. Genfærdet der før blot har ønsket sig sin frihed begynder på rejsen at drømme om mere - og mere end hvad hun kan finde i Ketterdam. Kan Kaz sætte hende fri og hvad vil han selv miste ved at gøre det?

Selvom sproget til tider godt kan være lidt tungt at danse med, gjorde det mig ikke noget. Da jeg har læst Grisha-serien, har jeg vænnet mig til stilen og jeg synes den passede rigtig godt til den rå og brutale handling. Der er ikke plads til følelser, kærlighed eller endda bare nærhed. Det er en mørk og dyster fortælling hvor der ikke rigtig er nogle gode. Der er ingen "choosen one", ingen helt eller skurk. Alle der er med kæmper for overlevelse og det kan man kun hvis man er kløgtig, bruger list og ikke er bange for at bruge beskidte tricks - og det er Kaz "Dirty Hands" Brekker ikke! Som i, overhovedet ikke!

Noget jeg synes der var virkelig fedt ved denne bog, udover historien og personerne der, selvom de ikke er guds bedste børn, er virkelig nemme at holde af, er at vi konstant bliver holdt hen. Vi får aldrig alle detaljer for Kaz' plan på en gang, men må, ligesom hans besætning, gå hen i det uvisse. Det er så fedt at man som læser også går og gætter og føler sig usikker på hvad den store plan egentlig er. I det hele taget er "Kragens kald" endnu en genistreg fra Leigh Bardugos hånd.

Jeg kan ikke vente med at vende tilbage endnu engang - og jeg er sikker på at jeg vil sidde måbende tilbage over Kaz' ukuligehed og kløgt. Hungerende efter mere. Skræmt over at de igen og igen må gå over grænsen og forbløffet over at de umulige helt sikkert vil lykkes for dem - men for hvilken pris?

Jeg er fan og jeg er hooked! Take me back!

Tak til Carlsen Puls for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Carlsen Puls
Original titel: Six of Crows
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 458
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar