mandag den 5. februar 2018

Blog og arbejde - lad os holde dem adskilt!

Blog og arbejde - lad os holde dem adskilt!

I bogbloggernes lukkede gruppe på Facebook snakker vi om mange forskellige ting og oplevelser - både de positive og negative. For det er ikke altid en dans på roser at være bogblogger. Jeg har tidligere skrevet om at det er et stort arbejde som tager mange timer og som kan være hårdt, når man har fuldtidsjob og familie ved siden af. Jeg har også skrevet om at der er forlag der behandler os bloggere bedre end andre.

Nu er der så en forfatter der har meldt sig på banen og brokket sig over en dårlig anmeldelse. Det sker jo - jeg har også prøvet det at skrive negative anmeldelser og det er aldrig sjovt. Lad mig lige slå fast at vi som bloggere altid forsøger at være professionelle og ærlige i vores anmeldelser. Vi har alle forskellige præferencer og derfor anmelder vi forskelligt. Jeg har selv prøvet at give en bog 5 stjerner for at finde en anden blogger der har givet den 2. Vi har forskellige meninger om de samme bøger. Det er det der gør det fedt. At vi kan skrive hvad vi synes - også selvom det kan være dårligt. Hvis det er dårligt, skriver vi det på en pæn og saglig måde og hvis man ikke kan klare en dårlig anmeldelse, så skal man nok overveje to gange at være forfatter. Undskyld, men det mener jeg virkelig.

Jeg skal lige sige at det ikke er mig, der har læst og anmeldt bogen, men der er noget i denne sag som jeg ikke kan lade være med at påpege. Forfatteren har nemlig overtrådt en grænse: at blande den pågældende bloggers fuldtidsarbejde ind i sagen. Jeg har selv prøvet dette og jeg synes virkelig at det er dybt uprofessionelt og barnligt at gøre dette. At vi blogger i vores fritid, har intet med hvad vi ellers arbejder med at gøre. Vi blogger fordi vi elsker bøger, at skrive og snakke om bøger. Hvad vi lever ved siden af er underordnet. Det er ikke ok at true os med vores arbejde, kontakte chefer og kræve at alt man har skrevet bliver taget ned. Det er simpelthen for langt ude. Det er med til at skabe endnu mere dårlig omtale af bog eller forfatter, og man kan være helt sikker på, at os der læser med i gruppen, vil blive negativt stemt overfor at læse noget af forfatteren.

Så, kan vi ikke opføre os pænt? Vi forsøger at skrive anmeldelser som kan inspirere til nye læseoplevelser. Vi skriver anmeldelser fordi vi gerne vil dele vores læseoplevelser med jer - både de gode og de dårlige. Vi forsøger altid så vidt muligt at holde en god tone i vores anmeldelser, så vi vil også gerne have den gode tone bliver brugt overfor os.

Vi blogger fordi vi holder af det - men bland vores privatliv og arbejdsliv udenfor, tak!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar