onsdag den 31. januar 2018

Sarah Andersen; Voksenlivet er en myte

Sarah Andersen; Voksenlivet er en myte

Bagsidetekst:
Det her er bogen til alle os, der stadig ikke kan komme op om morgenen. Os, der kun kan få rengøringen klaret ved hjælp af overspringshandlinger. Os, som hele tiden tænker: Bliver jeg egentlig nogensinde rigtig voksen?

Jeg har ikke tidligere læst nogen af Sarah Andersens striber, men er stødt på dem rundt omkring. De er simple og alligevel fulde af historier, meninger, forventninger og humor. Det er meget sjældent jeg læser tegneseriehæfter som er en samling af striber. Mest fordi jeg godt kan finde det lidt forvirrende at der ikke er mere end måske to billeder. Historierne kan også virke lidt forkortede og forhastede, da vi ikke får nogen videre introduktion til den scene vi netop skal møde. Jeg må dog indrømme at jeg er meget imponeret over både Sarah Andersen og fx også Maren Uthaug, som jo også laver striber. For det må altså virkelig være svært at koge en god historie eller en god situation ned til enten kun ét eller meget få billeder. Man har ikke flere sider hvor man kan beskrive en sindsstemning - det skal helst være tydeligt fra første øjekast.

Jeg hørte Maren Uthaug til BogForum, hvor hun fortalte at hun nogle gange godt kunne glemme de striber hun lavede og sendte ind til avisen. Ofte laver hun dem og sender afsted, og så går der lidt tid inden de kommer i. Så vidt jeg husker sagde hun også at det også skete at hun ikke længere fandt dem sjove. Nok fordi de er så situationsbundne som de er. Gad vide om det er følelse alle stribe-skrivere kender til?


Jeg nød meget humoren i "Voksenlivet er en myte". Mest fordi der var mange af dem jeg kan jeg nikke genkendende til og fordi nogle af situationerne er langt ude - så langt ude at jeg ikke selv ville nå dertil, men det er sjovt at læse om andre der når derud. Det er sjovt at se hvordan "Sarah" reagerer i forskellige situationer og jeg reagerer nok meget på samme måde. Derfor er striberne nemme at relatere til og derfor er de så sjove som de er! Min mand sendte mig i hvert fald nogle underlige blikke undervejs, fordi jeg grinte. Der er dog nogen som jeg ikke helt forstår, eller fandt sjovt, men sådan vil det nok være for alle - sådan havde jeg det også med "Papmache-reglen", der er nogle af reglerne der er virkelig gode og andre jeg bare ikke forstår. Sarah rammer virkelig hovedet på sømmet med bestemte typer af personlighed - jeg kan i hvert fald fint forstå "bogormen" - for det er jeg også selv.

Det er klart en hurtiglæst og meget hyggelig læseoplevelse, der nok skal få sin læser til at grine! Det er også striber jeg kan vende tilbage til og læse igen og igen, og jeg er ret sikker på at jeg stadig vil finde dem sjove selv når jeg har læst dem flere gange!



Fakta:
Forlag: Cobolt
Original titel: Adulthood is A Myth
Udgivet i: 2016 (på engelsk) og 2017 (på dansk)
Antal sider: 112
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar