onsdag den 19. juli 2017

Teri Terry; Nedtælling

Teri Terry; Nedtælling

Bagsidetekst:
Advarsel! En epidemi hærger landet. Ingen ved, hvordan den er opstået, og den spreder sig med dødsensfarlig hast. Der er ingen kur. Alle de smittede må øjeblikket under karantæne.

Callie er forsvundet.

Hendes storebror Kai er ved at miste håbet om nogensinde at se hende. Men så møder han Shay, som så Callie den dag, hun forsvandt, og pludselig er der igen håb. Men under deres søgen efter Callie udbryder der en frygtelig epidemi, og mens alle andre flygter, er Kai og Shay nødt til at trodse faren for at finde frem til sandheden om Callie. 

Hvis du er til dystre fremtidsfortællinger om en verden der er faldet fra hinanden - eller som er på vej til det - så kan Teri Terrys bøger varmt anbefales! "Slettet"-serien og "Mind games" tager dig med til en fremtid hvor din hjerne, minder og hukommelse ikke er sikkert.

"Nedtælling" giver dig historien om drengen der vil gøre alt for at finde frem til sin søster, om pigen der på mystisk vis overlever, hvor alle andre dør og om barnet der ser sin krop brænde og som vil have hævn. Den fortæller om de drastiske valg man træffer når man ser døden i øjnene. Om en verdensomspændende katastrofe, som godt kunne have været undgået, men som kan være svær at stoppe. Om at indse sandheden, men fortie den for dem der betyder mest for en.

"Nedtælling" tryllebandt mig og holdt mig fanget helt fra første side. Sproget har et godt flow, er beskrivende og stemningsfyldt og man kan ikke undgå at blive rørt over alle de skæbner der så brat får en ende, eller dem der må kæmpe til det sidste. Som læser blev jeg efterladt med flere spørgsmål end jeg havde svar, og det er på samme tid virkelig frustrerende og fedt når en læseoplevelse er sådan. Frustrerende, fordi man nu går en lang ventetid i møde uden at blive klogere, og fedt fordi man kom helt ud på kanten af stolen med bankende hjerte og sved på panden fordi handlingen blev ved med at optrappes.

Jeg var bestemt ikke klar til at stoppe da sidste side var læst. Jeg er hooked og jeg vil have mere. Det er helt klart noget af det bedste jeg har læst i år inden for dystopi-genren. 



Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Contagion
Udgivet i: 2017 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 442
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar