mandag den 12. juni 2017

Fra bog til graphic novel

Fra bog til graphic novel

At transformere en bog til en film kan være svært, især fordi der ofte er mange ting der bliver skåret væk eller ændret. At transformere en bog til en graphic novel er lidt en anden sag. Mest fordi det jo stadig er en skreven historie, formatet er altså det samme som original udgaven. Graphic novels lægger sig - i min erfaring - oftere tættere op ad originalen, selvom nogle ting kan være ændret eller udeladt, så er det ikke noget der ødelægger læseoplevelsen.

Nedenfor har jeg listet nogle graphic novels som jeg synes er rigtig gode, spændende og illustrativt flotte. Alle original udgaver er læst, bortset fra "The Lost Hero".

Marie Lu; Legend

Marie Lu’s dystopiske fortælling om militærpigen June Iparis, der får sandheden at vide om sit elskede militær og den verden hun lever i, og gadedrengen ”Day”, der vil gøre alt for at overleve. Disse to mødes og finder noget fælles at kæmpe for. Det er virkelig en af mine yndlings dystopier og det var en serie jeg var utrolig trist over at skulle sige farvel til. Både på grund af universet som Marie Lu har skabt, men også selve historien og personerne. De er gennemførte og undervejs i historien bliver man suget ind fortællingen og har svært ved at slippe den igen. Jeg ville på den ene side ønske at historien blev filmatiseret, men det er farligt, for det skal gøres ordentligt.

Jeg vil bestemt råde fans af historien til at læse graphic novel udgaven. Den er tro mod bogen og personerne ”ser” ud som jeg havde forestillet mig. De er ikke karikerede eller for meget, men de passer rigtig godt sammen og selvom der selvfølgelig er ting der er skåret væk, så er det væsentligste med – og det er vigtigt.


Gail Carriger; Soulless

Jeg synes denne steampunk-serie er helt fantastisk – jeg mangler stadig at få læst tredje bind, men satser på at det kommer snart. Det er ikke meget i den genre der er oversat, så jeg er glad for at Tellerup har taget chancen med Soulless-serien.

Bogen indeholder en masse drama, teknologi, varulve, vampyrer, sjælløse og kærlighed. Derudover har hver hovedperson sine helt egne meninger og humor, der tydeligt skinner igennem i bogen. Heldigvis er alt dette oversat fint til manga-udgaven, der følger bogen rigtig fint. Jeg ville dog ønske at hele den illustrerede udgave var i farver, men jeg må nøjes med de første par sider.

Der er indtil videre tre bind i manga-serien, men mon ikke de sidste også bliver omskrevet og illustreret. Selvom det er manga læses den fra venstre mod højre og ikke bagfra. Det hjælper lidt sådan en som mig, der aldrig har læst en rigtig manga fordi jeg frygter at det vil være for forvirrende. Tegningerne kan også godt være lidt overdrevne, men jeg synes det passer godt til historien der fortælles.


Cassandra Clare; The Infernal Devices

Det er ingen hemmelighed at jeg er ret vild med Cassandra Clares skyggejæger univers og alle de historier der foregår deri. Jeg synes universet er bygget virkelig godt op, det er gennemført og personerne gennemgår en tydelig udvikling historierne igennem. Samtidig er der et rigtig godt samspil karaktererne imellem, som både er krydret med humor, kærlighed og drama. En fantasyserie lige efter mit hjerte.

Ligesom med ”Soulless” er ”The Infernal Devices” omskrevet til en manga og ligesom ”Soulless” kan den varmt anbefales til alle skyggerjæger fans. Den følger bogen rigtig godt og jeg synes det er en god måde at genlæse historien på – og hurtigere end at læse bogen igen. Igen ville jeg dog have ønsket at hele bogen var farvelagt, da det igen kun er de første par sider der er det. Jeg går lidt og håber på at ”The Mortal Instruments” også vil blive en graphic novel på et tidspunkt – det kunne være et godt modstykke til den dårlige film og den dårlige tv-serie (der slet ikke følger bogen – tsk tsk!)



Rick Riordan; The Lost Hero (The Heroes of Olympus, book 1)

Jeg kryber til korset og indrømmer at det ikke er meget Rick Riordan jeg har læst – faktisk har jeg kun læst første bind i ”Kane-arkivnerne” og denne graphic novel - det er lidt dårligt, jeg ved det godt. Jeg har derfor ingen ”rigtig” bog at sammenligne denne med, men derfor vil jeg alligevel sige lidt om den.

Jeg kan ikke sige om den følger bogen eller om personerne ligner, men jeg kan sige at det er en super graphic novel med masser af tempo og drama. Personerne klikker fint og der lægges i kakkelovnen til mere drama og problemknuseri i de efterfølgende bind. Samtidig er der en god portion humor i bogen, som jeg ved er et af Ricks kendetegn.


Stephanie Meyer; Twilight

Ja, jeg elsker også ”Twilight”. Især bøgerne, filmene er gode, men bøgerne er bedre. Jeg vil ikke sige at graphic novel udgaven er bedre end bøgerne, for det er de ikke, men de bringer alligevel historien til live på en ny og anderledes måde. Der er – så vidt jeg husker – ændret en smule i handlingsforløbet, men ikke noget der gør historien dårligere.

Det er kun ”Tusmørke” der er oversat til dansk. Den er i to meget flotte og smukt illustrerede bøger. Så hvis du trænger til et lille skud Bella og Edward, så kan den varmt anbefales.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar