onsdag den 19. april 2017

Anne Christine Eriksen; Daniel

Anne Christine Eriksen; Daniel (Mellem Himmel og Helvede, #1)

Bagsidetekst:
Farven var så tydelig mod de snehvide kroppe og det lyse gulvtæppe. Den skreg og skreg mod ham i det ellers så nydelige soveværelse. Den skreg til ham, indtil hans øjne blev våde, og hans kæbe strammedes under et intenst pres for at tilbageholde et hulk. Nej, nej, nej ...

155 år efter Krigen hærgede Jorden, er Det Forenede Skandinavien et af de få fristeder, hvor mennesker og Væsner fortsat lever sammen i fred. Daniel er et menneske, hvis liv er fyldt med studier og kæresteproblemer, indtil den dag han kommer hjem og finder sine forældre myrdet. En flere tusind år gammel konflikt har nået hans hjem. I søgen efter hævn møder han elveren Lesta og hans brødre, som også jager forældrenes morder. Da de nægter at samarbejde, forlader Daniel selv Skandinaviens trykke rammer og rejser ud i Ødemarken - en verden opdelt i territorier og hærget af bander. Her mødes de igen, og Lesta må sande, at der er noget fascinerende ved det stædige menneske. Daniel, der i første omgang ser brødrene som et middel til at nå sin hævn, bliver med tiden selv draget mod elveren.

Jeg vil gerne indrømme at jeg først var lidt tilbageholden med at læse denne bog. Bestemt ikke på grund af bagsideteksten, den synes jeg lød rigtig spændende, men på grund af forsiden, som jeg desværre ikke finder særlig indbydende - jeg beklager meget, men det ligner lidt noget fra en let læsnings bog. Jeg vil dog sige til jer der overvejer at læse den - se at komme i gang!


Historien er langt mere spændende, kompleks og medrivende end både forside og bagsidetekst giver udtryk for. Selvom Daniel til tider - især i starten - godt kan være lidt wimpy og tudeprinsesse-agtig, mander han sig op og begynder at vise træk, der er meget beundringsværdige. Han er villig til at hjælpe djævlesønnerne, han stiller spørgsmål og forsøger hele tiden at vurdere den pågældende situation. Han har humor og, selvom det kommer som et chok for ham, er han ikke afvisende overfor den ene sandhed han lærer om sig selv. På den måde minder historien mig lidt om "Halv kode" af Sally Green og jeg kan rigtig godt lide at homoseksualitet får sneget sig ind i historien, uden læseren rigtig lægger mærke til det.

Den anden sandhed Daniel skal lære om sig selv, kan dog hurtigt ødelægge alt det han har opnået på sin rejse gennem Ødemarken og de venskaber der er opstået undervejs. Jeg vil dog afsløre her, at bogen slutter med en cliffhanger som jeg ikke havde set komme og jeg måtte bladre lidt frem og tilbage for at tjekke at der godt nok ikke var mere historie - for øv da! Jeg ville gerne have læst mere!

Det er nemlig en spændende og medrivende historie. Den kan godt virke lidt langsom i optrækket, men vi skal have ridset en del problematikker op og have præsenteret en del personer, før vi rigtig kan komme i gang - og så skal jeg love for at der bliver skruet op for tempoet. Selvom rejsedagene godt kan virke lidt lange og ensformige, er de bare med til at give et rigtig godt indblik i hvordan personerne har det med hinanden og de alliancer de har skabt indbyrdes. Hvem skulle have troet at brødre kunne have så mange hemmeligheder for hinanden med en telepat imellem dem?

Jeg glæder mig rigtig meget til at læse mere om Daniels prøvelser og problemer og jeg håber at næste bind vil underholde mig ligeså meget som dette!

Tak til DreamLitt for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: DreamLitt
Udgivet i: 2016
Antal sider: 339
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar