fredag den 24. februar 2017

Frances Hardinge; Løgnens træ

Frances Hardinge; Løgnens træ

Bagsidetekst:
Da Faiths far dør under mystiske omstændigheder, er hun fast besluttet på at finde frem til sandheden om hans død. Blandt farens videnskabelige dokumenter finder Faith hans dagbog fyldt med nedkradsede noter og teorier, skrevet af en mand, der er drevet ud på kanten af galskab. Dagbogen fortæller om et mærkeligt træ, som faren vogtede med sit liv. Et træ, som næres ved løgne, og som bærer frugter, der kan afsløre de dybeste hemmeligheder. Faiths fascination af løgnens træ bringer hende i stor fare, for hun opdager, at mens løgne kan forføre, kan sandheden ende med at knuse dig ...


Jeg havde ikke hørt om denne bog, før jeg modtog den i posten. Bagsideteksten og forsiden vakte min interesse. En god blanding mellem en ya-historie, krimi og lidt magi. What's not to like?

Først må jeg dog indrømme at jeg troede at Faiths far ville dø noget hurtigere. Der går næsten 200 sider inden han dør - og bagsideteksten lægger op til at det sker noget hurtigere. Der er også flere af personerne der irriterer mig - Faiths mor fx. Jeg er med på, at på den tid hvor historien foregår, var der et meget andet kvindesyn end det vi har i dag, men alligevel opfører hun sig underligt, ukærligt og uærligt flere gange i løbet af bogen.

Jeg kan dog godt lide den videnskabelige del af historien, omend det med træet er lidt syret og til tider underligt, passer det alligevel fint til fortællingen og den dystre stemning der er. Faith vil gerne være videnskabsmand(kvinde), men det er ikke velset af en kvinde, at ville have en karriere, og slet ikke indenfor videnskaben. Hendes pragmatiske og systematiske tilgang til farens notater, er spændende og er med til at afdække flere af hemmelighederne der er i bogen - og der er mange!

For mig, lever den ikke helt op til hypen. Historien er dog bestemt velskrevet, underholdende og fængslende - trods visse irritationsmomenter. Da jeg var færdig med den, kunne jeg ikke slippe tanken om, hvis sådan et træ fandtes i virkeligheden og den tanke gav mig gåsehud. Forfærdelig skræmmende tanke!

Tak til Turbine for boggaven.

Fakta:
Forlag: Turbine
Original titel: The Lie Tree
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 444
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar