fredag den 2. december 2016

10 spørgsmål #10: Dennis Jürgensen

10 spørgsmål #10: Dennis Jürgensen

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Jeg fik læst mange tegneserier højt af min mor, især Anders And, Batman og Tintin, men også mange forskellige typer børnebøger med eventyrligt indhold.

Hvad er den første bog du selv læste?
Det husker jeg ikke, men det har nok været en billedbog.

Din yndlingsbog som barn/ung?
Jeg var især hooked på serien om "Alfred Hitchcock og de tre detektiver", som jeg begyndte at læse i 1. klasse, selvom de egentlig var lidt for svære.

Din yndlingsbog som voksen?
Det er umuligt at nævne én titel.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Jeg har startet på flere bøger af berømte litterære forfattere, som simpelthen var så røvkedelige at jeg droppede dem. Af respekt over for mine kollegaer, vil jeg undlade at nævne navne eller titler, men én af dem har da fået Nobelprisen.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
Jeg har i årevis "været i gang med" James Joyce's "Ulysses". Alle har hørt om den, men få har læst den, selv om den faktisk er fascinerende. Jeg har stadig kun læst ca. 125 sider og når måske aldrig det berømte sidste kapitel, som er helt ugen tegnsætning.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Jeg vælger ud fra hvilket humør jeg er i og hvad min research kræver. For tiden læser jeg en del krimier, fordi jeg er gået over til at skrive i den genre, men jeg læser også bøger på anbefalinger af folk, hvis smag jeg deler.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
Jeg kan huske hvor jeg var i mit liv ud fra mange af de bøger jeg har læst, men det er en jævn flydende strøm, når man er "Constant Reader" som Stephen King betegner det.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Jeg hører aldrig musik, når jeg læser. Det distraherer mig. Til gengæld hører jeg musik, når jeg selv skriver.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?
Det er nærmest umuligt at anbefale én titel, men er man til magisk realisme som lægger sig op ad fantasygenren kan Murakami's "The Wind-up Bird Chronicle" anbefales. Det er bog helt i særklasse. På dansk hedder den vist "Trækopfuglens krønike". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar