torsdag den 18. august 2016

Moïra Fowley-Doyle; Ulykkernes tid

Moïra Fowley-Doyle; Ulykkernes tid

Bagsidetekst:
Skræmmende, uhyggelig, mørk og intens - sådan er ulykkernes tid. Det er det samme hvert år. Knogler brækker, huden får rifter, sjælen får skrammer. 

Ulykkernes tid har været en del af 17-årige Caras liv, lige så længe hun kan huske. Det er en måned med sort uheld, mystiske ulykker og tragiske begivenheder, som kaster lange skygger over hende og hendes familie. I år er ingen undtagelse.

Men noget er alligevel anderledes. En pige er forsvundet, og Cara må og skal finde hende, mens dystre familiehemmeligheder begynder at røre på sig ...

Da jeg var færdig med den her bog, vidste jeg ikke rigtig hvad jeg skulle mene om den. Nu er der gået et par dage og jeg har gået og tænkt lidt mere over den. 

Det er en fortælling med en masse mystisk, mørke hemmeligheder og skræmmende, skumle, forladte huse, der - ligesom familien - skjuler noget under facaden. Der var enkelte steder i bogen der gav mig myrekryb selvom jeg krøb helt sammen i hjørnet af sofaen og pakke tæppet tættere om mig. Jeg var dog længe om at fatte sammenhængen. Forstå løgnene og hemmeligheder. Sætte brikkerne sammen.

Enkelte steder i historien er historien skrevet i kursiv - det er Caras søster, Alice, der fortæller, og det hun fortæller lægger op til den mest forfærdelige hemmelighed i verden. En hemmelighed, der ikke alene kan ødelægge en masse, men også give de længe ønskede svar på hvorfor ulykkernes tid indtræffer. Den grufulde sandhed gik først op for mig til sidst og det efterlod mig hovedrystende og med med en knugende fornemmelse om hjertet.

Udover det sørgelige og skræmmende aspekt, er det også en historie om en umulig kærlighed, der dog alligevel ser ud til at lykkedes. En kærlighed der er altopslugende og umulig at fornægte.

Det er en meget speciel bog, underlig, enkelte gange lidt for underlig, men ikke så meget at jeg tabte tråden. Jeg vil ikke afsløre alt for meget, men der kan sammenlignes lidt med "Vores død" af Alice Kuipers og "Vi var løgnere" af E. Lockhart. 

Tak til Nyt Nordisk Forlag for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
Original titel: The Accident Season
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 275
4 ud af 5 stjerner

Andre bogbloggere siger om bogen:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar