lørdag den 4. juni 2016

Laini Taylor; Guder og uhyrer

Laini Taylor; Guder og uhyrer (Ønskekræmmerens datter, #3)

Bagsidetekst:
Hvad har magt til at kvæste himlen?
To verdener balancerer på randen af en frygtelig krig. Ved hjælp af et umådeligt bedrag har Karou overtaget kontrollen med kimæreoprøret og er opsat på at styre det væk fra en blindgyde af hævn. Fremtiden hviler på hende. Da englenes brutale kejser fører sin hær til menneskenes verden, bliver Karou og Akiva endelig genforenet - ikke i en kærlig forening, men i en tøvende alliance mod deres fælles fjende. Det er deres gamle drøm i en forvrænget version, og de håber så småt, at de derigennem kan skabe en ny vej frem for deres folk. Og måske for sig selv. Men endnu større trusler lurer i horisonten, og spørgsmålet er, om Karou og Akiva er stærke nok til at hævde sig blandt guder og uhyrer?


Jeg holder meget af denne serie. Nej, rettelse - jeg elsker denne serie! Det er en af de serier jeg synes slet slet ikke får nok omtale. Den er undervurderet og får ikke nok ros. Den har alt det der skal til for at det for mig, er perfekt fantasy.

Magi. Engle. Udyr. Venskab. Sorg. Kærlighed.

Magi til at holde de mange universer i skak. Engle og udyr der igennem århundrede har været svorne fjender, men som pludselig må finde en vej ud af problemerne sammen. Vanskaber der skabes på tværs af universer og som vil holde i evigheder. Sorgen over tabet af dem tættest vores hjerter, men som vi for altid har mistet, også selvom vi har magien på vores side. Og kærlighed. En kærlighed så ren at den overlever generationer, inkarnationer, kontinenter, universer, krig og død. En kærlighed og en drøm der er værd at kæmpe for.

Jeg har - helt fra første bog - fundet dette univers fantastisk. Den er ulig noget af alt det andet jeg har læst. Det er forfriskende og forførende. Bøgerne er mulige at lægge fra sig. Derfor var det også med tungt hjerte at jeg gik i gang med den sidste i serien. Samtidig med at jeg glædede mig til at se hvad der sker, er det altid trist at skulle sige farvel til "venner".

Hvis du elsker fantasy og ikke har læst den her serie endnu, så kom i gang! Men tag dig god tid. Nyd det forfinede sprog. De sproglige finesser. Universerne. Personerne. Selve handlingen. Det hele spiller. Det er i det hele taget, efter min mening, stor kunst!

Fakta:
Forlag: Bazar
Original titel: Dreams of Gods and Monsters
Udgivet i: 2014 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 709
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar