mandag den 23. maj 2016

Jennifer Echols; Under overfladen

Jennifer Echols; Under overfladen

Bagsidetekst:
Der er meget Zoey helst vil glemme. Hendes far har gjort sin unge elskerinde gravid, og hendes mor har forsøgt at begå selvmord. Men da Zoey kommer ud for en bilulykke, er det kun én enkelt aften hun ikke kan huske. Af frygt for sin fars trusler om tvangsindlæggelse lyver Zoey om sin tilstand og forsøger at stykke aftenens hændelser sammen uden at vække mistanke. En svær opgave når kæresten, Brandon, ikke kan finde tid til hende, og Doug, som plejer at afsky hende, pludselig opfører sig som hendes kæreste. Men hvad skete der egentlig den aften og hvem kan hjælpe hende med at huske?
 
Af de tre bøger jeg har læst af Jennifer Echols er den her den jeg brød mig mindst om. Desværre, for jeg synes faktisk hun skriver nogle gode ungdomsbøger med dejlige personer og gode handlinger.

Den her har i og for sig også en god handling - vi skal opklare hvad der er sket med Zoey fredag aften hvor hun kom ud for er biluheld. Hun kan intet huske og alt er åbentbart forandret, men ingen vil fortælle hende noget. Mit problem er bare at jeg ikke bryder mig om Zoey - i stedet for at tage tyren ved hornene, danser hun om den varme grød og kan ikke tage sig sammen til at få spurgt om de ting der kunne hjælpe med at kaste lys over den skæbnesvangre aften. Jeg sad flere gange hovedrystende og irriteret over at hun ikke bare fik spurgt Doug eller sine veninder om hvad der skete. 

Så er der problematikken med Brandon - som hun åbenbart tror er hendes kæreste, selvom de kun har været sammen én gang - og hun kan vist inderst inde ikke engang lide ham. Han er en værre player og man får helt klart det indtryk at han bestemt ikke ser dem som kærester. Der er også sagen med Doug, først er han en idiot, så lækker og sød, så en idiot igen, så betænksom og kælig, så idiot igen osv - come on, jeg ved godt at man kan skifte mening (og det sker jo også tit i andre bøger), men her bliver det fremstillet på en langtrukken og til tider meget barnlig måde.

Bogen får 3 stjerner, for som sagt er historien og plottet ganske udmærket, men udførelsen er middelmådig og faktisk lidt kedelig.

Tak til Tellerup for anmeldereksemplaret.

Fakta:
Forlag: Tellerup
Original titel: Forget you
Udgivet i: 2010 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 356
3 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar