tirsdag den 2. februar 2016

Nanna Lundgaard Arbøl; Pulsens Koordinater

Nanna Lundgaard Arbøl; Pulsens Koordinater

Bagsidetekst:
Pulsens Koordinater begynder med en kvindes mistede hjerte, og tager dig med igennem et sanseberusende hav af følelser, tanker og nye erfaringer. En skyggevandring gennem Københavns gader i jagten på hendes indre puls og storbyens vildskab, med hver tekst som koordinat på denne rejse.

Jeg tror det er første gang efter gymnasiet, hvor der ligesom ikke var nogen vej udenom, at jeg har læst en digtsamling. Nu har jeg endda læst en digtsamling, for min egen fornøjelses skyld - det er også en første gang. Jeg har derfor ikke den store erfaring med at anmelde en digtsamling, men en gang skal jo være den første.

Vi er, som bagsideteksten, afslører i København. Hvert af digtene er tilknyttet et bestemt sted i København, hvor vores kvindelige hovedperson oplever en ny følelse. Et nyt sted, en ny følelse. Digtsamlingen kan derfor ses som - ikke kun en rejse gennem København, men også gennem de følelser vores hovedperson oplever i forbindelse med et knust hjerte.

Jeg er ikke helt vildt stedkendt i København, men jeg ved da hvor de fleste af stederne ligger, og jeg kunne nemt genkalde mig beskrivelserne af fx Rådhuspladsen. Som læser fornemmer man vrimlen af mennesker, de mange forskellige sprog der bliver talt, duften fra pølsevogne og larmen fra Metro-byggeriet. Det er meget nærværende beskrevet. Vi følger en kvindelig hovedperson, der har ondt i både krop og sjæl efter hendes hjerte er blevet knust. Hun har svært ved at finde fodfæste i livet og sorgerne druknes i både alkohol. Hvert sted repræsentere en sindstilstand og en beklædningsgenstand der mistes.

Det er utrolig stærkt beskrevet og som læser hvirvles man ind i et hæsblæsende tempo der først sættes ned i sidste digt, hvor vores hovedperson er nøgen - både fysisk og mentalt. Der er ikke mere at give af. Og det er først her at hun kan komme videre og give slip.

Da jeg var yngre skrev jeg mange digte selv, men pakkede det af en eller anden grund væk. Måske det skulle tages op igen, for den her digtsamling har helt klart vækket min lyst til at stifte bekendskab med genren endnu en gang. Måske kommer der endda flere anmeldelser af digtsamlinger, man ved aldrig!

Tak til Copenhagen Storytellers og forfatteren for bogen.

Fakta:
Forlag: Copenhagen Storytellers
Udgivet: 2016
Antal sider: 108
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar