søndag den 6. marts 2016

Freja Duerlund Eggertsen; Projekt Engel

Freja Duerlund Eggertsen; Projekt Engel

Bagsidetekst:
Den 17-årige Ella går på en skole for Gyldenengle. Hun oplæres som kriger, hvis eneste mål er at udslette Sortenglene. En dag, da skolen er under angreb, sendes hun hovedkulds gennem en portal. Sammen med Gyldenenglen Samuel og læreren George tvinges hun til at leve i eksil fra englenes verden. Ella må lære at tilpasse sig en verden, hvor magi ikke altid er løsningen. I takt med at hun lærer at begå sig, bliver sløret langsomt trukket fra englenes fortid, og hun må indse, at virkeligheden ikke længere er sort og gylden.

Dette er en udmærket debutroman. Historien virker gennemtænkt og giver en ny vinkel på en ellers kendt historie om gode og onde engle, der bekæmper hinanden - over en misforståelse eller en forskuret opfattelse af hvad der er sandt og falsk.

Vi følger som sagt pigen Ella, der er tæt på at færdiggøre sin uddannelse som Gyldenengel. Under et angreb på skolen bliver hun og skolekammeraten Samuel bliver sendt til en ukendt verden, hvor de åbenbart har levet side om side med mennesker gennem de sidste mange år - et godt skalkeskjul til hvis der skulle opstå problemer. Ella forsøger at tilpasse sig en hverdag, som en del af hende altid har levet i.

I sin nye tilværelse bliver Ella også præsenteret for sandheden om at Sortenglene måske ikke er de onde, at lærerne på skolen ikke alle var gode samt en afsløringen af en hemmelighed der ændrer Ellas liv for altid.

Historien er som sagt gennemtænkt, men den bliver desværre lidt ødelagt af et middelmådigt sprog, stavefejl flere steder end der burde være og forklaringer der enten kommer for tidligt eller for sent - flere gange sad jeg i hvert fald og undrede mig over hvad jeg skulle bruge den givne information til. Jeg blev aldrig rigtig fanget af fortællingen, fordi mit fokus blev forstyrret af disse ting. Jo længere ind i historien vi kommer, jo flere personer bliver der også tilknyttet og det er ikke alle disse personer jeg føler bliver lige godt introduceret. Jeg ved ikke om forfatteren er inspireret af Twilight og Jakobs ulvekobbel, men den tanke får jeg når jeg tænker på Evan og hans venner.

Alt i alt er det en helt ok ungdomsroman, som desværre hverken overrasker eller får mig ud på det yderste af stolen.

Tak til Mellemgaard for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Mellemgaard
Udgivet i: 2016
Antal sider: 335
3 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar