onsdag den 27. januar 2016

Nanna Foss; Geminiderne

Nanna Foss; Geminiderne (Spektrum, #2)

Bagsidetekst:
Jeg vil ikke tænke på ham. Jeg VIL ikke! Hvornår fatter min hjerne at det er dømt til at mislykkes? Ham og mig. Det går bare ikke. Punkt 1: Jeg er livsfarlig. Punkt 2: Vi er fra forskellige tider. Helt bogstaveligt. Punkt 3: Fik jeg nævnt at jeg er livsfarlig.

Pi og hendes venner forsøger at finde ud af hvad der er sket med dem ... og hvorfor. Hvert spor kan være afgørende for deres overlevelse. Problemet er bare at nye mysterier dukker op hele tiden. Kryptiske drømme, en telefonsvarerbesked fra fremtiden og en person i en rød hættetrøje. Snart opdager de at der er andre ligesom dem. Men hvem kan de stole på? Det føles som om noget er dømt til at gå galt. Virkelig galt. Det er kun et spørgsmål om tid ...

Jeg var meget betaget af "Leoniderne" (læs anmeldelse her), som vel egentlig var den første rigtige bog om tidsrejser jeg har læst. Dette betyder at der er en del fagsnak i bøgerne, men det hører sig til - for der er mange teorier der skal forklares, debatteres og diskuteres blandt vores venner. Det er jo ikke alle der kan være lige kloge som Linus.

I denne bog er det Pi der er hovedperson og jeg ved fra forfatteren (det fik vi at vide til bogbloggertræf forrige efterår), at planen er, at hver af vennerne får en bog hvor de er hovedperson. Det synes jeg er en rigtig god måde at komme tættere på personerne. Karaktererne er meget forskellige og det medfører at "Leoniderne" er meget forskellig fra denne - hvilket er fedt. For når man skal igennem over 600 sider, er det vigtigt at det ikke bliver kedeligt og kedeligt bliver det på ingen måde!

Pi og vennerne forsøger stadig at regne ud hvad der er sket med dem, men hver gang de forsøger at få svar på et spørgsmål, dukker der 10 nye op som de også skal svare på. Som læser bliver vi en smule klogere i dette bind, men ikke meget. Det er også med til at bogen lykkedes med at holde læseren fanget og afhængig af hvad der sker i næste kapitel. Du kan godt afsætte god tid, for du kommer ikke til at ville slippe den igen!

Jeg var bange for at jeg ikke kunne huske handlingen fra "Leoniderne" da jeg gik i gang med denne, men det tog ingen tid at komme ind i historien igen. Jeg tror det skyldes det velskrevne og nærværende sprog som den er skrevet i. At forfatteren er ung kan godt mærkes, der er mange referencer til både spil, musik og andre hverdagsobjekter, som jeg vidste hvad var og det er et kæmpe plus. Det er irriterende med referencer man ikke forstår, men skal undersøge først for at forstå sammenhængen. Samtidig er de mange følelser som Pi når at opleve igennem bogen beskrevet rigtig godt og flere gange kan man som læser mærke sommerfuglene i maven, angsten der får hårene til at rejse sig i nakken og glæden der gør det svært at lade være med at smile. Som læser kommer du igennem dem alle og det er med til at højne læseoplevelsen.

Udover tidsrejseaspektet, handler bogen stadig om venskab mellem vidt forskellige personligheder, om kærlighed der formår at vokse sig større, selvom de involverede parter er fra hver sin tid - helt bogstaveligt. Den handler også om familieproblemer hvor distancerede forældre, pludselig vil være til stede igen og lade som om ingenting er sket, hvilket kan være utrolig svært for børnene at håndtere.

Hvis man er til en gennemarbejdet, underholdende og velskrevet fantasyroman - så se at komme i gang!

Tak til Tellerup for bogen og til forfatteren for den fine hilsen!



Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2015
Antal sider: 656
5 ud af 5 stjerner

2 kommentarer: