tirsdag den 24. november 2015

Nicola Yoon; Alt eller intet


Nicola Yoon; Alt eller intet

Bagsidetekst:
Min sygdom er lige så sjælden, som den er berømt. Jeg er dybest set allergisk over for verden. Jeg har ikke været uden for huset i 17 år. De eneste mennesker, jeg nogensinde ser, er min mor og min sygeplejerske, Carla. Men så en dag holder er en flyttebil foran nabohuset. Jeg kigger ud af vinduet og der står han. Han er høj, slank, og alt hans tøj er sort. Sort t-shirt, sorte jeans og sorte kondisko og en sort hue, der skjuler hans år. Han hedder Olly. Vi kan måske ikke forudsige alt, men vi kan forudsige nogle ting. For eksempel bliver jeg helt sikkert forelsket i Olly. Det bliver næsten helt sikkert en katastrofe.

Madeline lider af en sjælden sygdom der gør at alt kan give hende en allergisk reaktion - den er så farlig at hun faktisk kan dø af at møde verden. Derfor befinder hun sig 24/7 inden døre, hvor alle mennesker der kommer ind skal sundhedsgodkendes. Hendes værelse er hvidt, med hvide møbler. Hun går klædt i hvidt. En hospitalsstue i sit eget hjem. Sygdommen blev værre efter Madelines far og bror døde i en ulykke, siger hendes mor i hvert fald.

En dag hører Madeline og Carla lyde ude foran. Lyden af stemmer og en flyttebil. Selvom Madeline ikke vil, så kigger hun alligevel ud af vinduet og der står han. Madelines verden er forandret. Hun finder ikke længere trøst i sine bøger og sin dagligdag og hyggestunder med moren. Hun er nysgerrig. Hvem er Olly? Hvorfor kravler han op på taget og er der i flere timer? Hvorfor råber og drikker hans far?

Efter at have mailet med Olly får hun overbevidst Carla om at han godt må komme på besøg. De holder sig i hver sin ende af stuen og skal nok lade være med at røre hinanden ... year right. Pludselig har Madeline lyst til at opleve hele verden også selvom det måske slår hende ihjel og hun får lokket Olly med. Men det har selvfølgelig konsekvenser ... konsekvenser som at hun opdager sandheden ...


"Ikke endnu en bog om en syg pige der forelsker sig" sidder I nok og tænker, men det kan I godt lade være med. For historien er slet ikke sådan. Selvom det er sick-litt, er det alligevel en historie med humor, håb og kærlighed. Vi ved som læser godt at Madeline og Olly vil forelske sig og det er simpelthen en af de dejligste forelskelser jeg har læst om længe.

"Føles det altid sådan?" spørger jeg åndeløs.
"Nej," siger han. "Det føles aldrig sådan." 
Hans stemme lyder forundret. Og lige med et er alt forandret.

Jeg synes det er fantastisk at få beskrevet en forelskelse i sin fineste og reneste form. Der er ingen overdrivelse. Det er forklaret ligetil og præcist. Man kan ligefrem selv mærke sommerfuglene flakse rundt i maven. Kærligheden heri er fantastisk - og kærlighed dør man jo ikke af, eller gør man?

En anden ting jeg virkelig holdt af med denne historie, er de meget fine illustrationer der er undervejs. De skal tydeligvis forestille at være tegnet med Madelines hånd og de er så enkle og fine. Det er en sjov og anderledes måde at vise ting på i en roman og det kan jeg godt lide.

Tak til Lovebooks for en dejlig, dejlig læseoplevelse!

Fakta:
Forlag: Carlsen
Original titel: Everything, Everything
Udgivet i: 2015 (både på engelsk og dansk)
Antal sider: 317
Læst på dansk og som e-bog
5 ud af 5 stjerner

5 kommentarer:

  1. Den lyder virkelig sød :) kunne være man skulle læse den :)

    SvarSlet
  2. Ih, den lyder rigtig fin. Godt jeg kan se frem til at læse mit eksemplar hjemme på hylden :)

    SvarSlet
  3. Åh, den var bare så god! Jeg havde dog sletsletslet ikke set slutningen ende som den gjorde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det havde jeg heller ikke, mega fedt at blive overrasket så meget!

      Slet