søndag den 5. oktober 2014

Nanna Foss; Leoniderne


Nanna Foss; Leoniderne (Spektrum, #1)

Hvornår startede det egentlig? Med den gamle dame der beskyldte os for verdens undergang? Med drømmen om de lysende hænder? Med kompasset der gav os brandsårene? Eller længe før?

15-årige Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk prismesmykke. Dagen efter får hun et chok, da drengen starter i hendes klasse. Før Emilie får set sig om, har hun trekantede ar i håndfladerne, og hendes skolekammerater begynde at kunne uforklarlige ting. Eller er det bare indbildning? Grænserne mellem drøm og virkelighed viskes ud, og Emilie prøver desperat at undgå at blive en del af kaosset. Men snart må hun indse sandheden. Det er kun et spørgsmål om tid ...

Emilie lever et normalt liv. Hun er ældst ud af en stor søskendeflok, så for at slippe lidt væk fra larmen hænger hun meget ud med barndomsvennen Alban og Linus, der er søskende. Alban går en klasse over hende, mens Linus går under hende i skolen, men det er ingen hindring for at de tre er et sammentømret vennepar. Alban er blind, men Emilie tænker næsten ikke længere over det - hun hjælper gerne med at shoppe tøj, da hun har sans for farvesammensætning eftersom hun tegner meget.

De tre venner har været ude og købe tøj til Alban, da de vil give lidt penge til en blind tigger på vej hjem. Hun "ser" dem og begynder at råbe at "nu kommer de" og at "det er jer". Samme nat har Emilie en mærkelig drøm, om et mørkt rum, med en smuk dreng der har lysende håndflader. Hun er nødt til at tegne ham. Dagen efter får hun et chok da ham og hans tvilling skal starte i hendes klasse! Noah og Pi er ikke som hendes andre klassekammerater, og de bliver venner, selvom deres venskab får en lidt svær start. Emilie kan ikke bestemme sig for om hun skal fortælle nogen om at hun har drømt om Noah, men inden hun får besluttet sig tager tingene for alvor til.

De skal skrive projekt om universet i skolen, og deres lærer fortæller dem om en gammel astrofysiker der bor i nærheden, som skulle holde foredrag. Vennerne samt Emilies skrivemakker Adriana tager afsted. De finder dog snart ud af at det var en fejl, men da astrofysikeren Karl og Linus begynder at snakke om stjerner, bliver de alligevel inviteret indenfor. Mens de andre ser på stjerner, opdager Emilie at hun har været her før, hun begynder at udforske rummet og finder en gammel maskine. De andre stimles om hende, og uden at vide hvordan, ved hun at Noahs halskæde med en prisme i, passer i maskinen. Dette resulterer i at de alle får stød og ar på håndfladerne.

Det er dog ikke det eneste de får ud af det. Snart finder vennerne ud af at de hver især har fået "overnaturlige" evner efter at have været kontakt med maskinen. Noah er opsat på at vide mere og efter et fejlslaget forsøg på at få Karl til at hjælpe dem, tager han ud og "låner" maskinen. Pludselig er vennerne ikke længere sikre i deres nutid og på flugt fra mørke skygger der pludselig er levende, benytter de sig af maskinen og ender i fortiden, nærmere bestemt da Karl var 7 år og hans far døde.

Vennerne bliver klar over at deres nye kræfter er meget værdifulde, og at de nu ikke er sikkerhed. Klars far, Josef, vil helst ikke fortælle dem for meget, man må ikke lege med tiden, forklarer han. Han vil dog hjælpe dem med at komme tilbage til deres egen tid, og det efterlader dem med flere spørgsmål end svar. For hvem er efter dem? Kan Karl virkelig hjælpe dem? Og hvem er den mystiske person i den røde hættetrøje som er på en video?

Jeg havde virkelig høje forventninger til denne bog! Har læst rigtig meget om den, og efter at have mødt forfatteren til Bogbloggertræf var jeg endnu mere hooked på at læse den og jeg indrømmer - den skuffer ikke! Ærlig talt, jeg synes den var lidt lang tid om at komme igang til at starte med, men nu hvor jeg er færdig, kan jeg godt forstå det. Vi skal have en del personer præsenteret og have ridset en del forhold op, både gode og dårlige, men så tager tingene også fart og bogen er utrolig svær at lægge fra sig igen! Da det går op for vennerne at de kan rejse i tiden efterlader det dem selvfølgelig med en masse spørgsmål. Spørgsmål der frustrerer Noah, der er i forvejen har svært ved at styre sit temperament. Spørgsmål der fascinerer Linus, der er altid tænker logisk. Vennerne må holde sammen for at komme igennem det, og det er svært når de er så forskellige. Samtidig skal Emilie også tænke på de sommerfugle der flyver rundt i hendes mave hver gang Noah er i nærheden, for selvom han er ubehøvlet overfor hende, kan hun ikke glemme at hun rent faktisk drømte om ham.

Jeg glæder mig rigtig meget til at følge vennerne i de næste bind i serien - det kan kun blive godt! Det er en velskrevet, veltænkt og veludført bog, der kan have mange etiketter. Fantasy. Sci-fi. Paranormal. Tidsrejser. Alle synes jeg passer. Det er en historie om venskab, loyalitet og kærlighed, der bindes sammen gennem tid og rum. Virkelig spændende!

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2014
Antal sider: 542
Målgruppe: Unge læsere
Genre: Fantasy/sci-fi/tidsrejser

Tak til Nanna Foss for gratis eksemplar ved Bogbloggertræf!

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Warren Chandler" Jeg er fra Tyskland. Mit liv er blevet fyldt med smerter og bitterhed, da intet ser ud til at fungere for mig, og hver gang noget godt er ved at komme min vej, er der altid en eller to forhindringer, og alle, jeg havde bedt om hjælp, svigtede mig. Mit liv har været sådan her i over 15 år, og jeg blev forladt af alle. Min kone forlod mig på grund af min manglende evne til at give hendes behov og tage sig af vores to børn, da jeg ikke havde noget arbejde. Jeg gav op på alt og besluttede at afslutte det hele ved at begå selvmord, da jeg har forsøgt mit bedste for at sikre alt er rigtigt, men al indsats var forgæves og abortiv.


    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig til denne vidunderlige, store stavekaster, der til sidst hjalp mig ud ... Jeg har aldrig været en fan af ting som dette, men besluttede bare at forsøge modvilligt, fordi jeg var desperat og efterladt uden valg ... Han gjorde specielle bønner og brugte rødder og urter ...

    Inden for to dage blev jeg kaldt af et byggefirma, som jeg har indsendt en jobansøgning for mere end fem måneder siden, og jeg blev informeret om, at jeg har fået jobbet og skulle genoptage arbejdet med øjeblikkelig virkning. Jeg fik et hus og en bil af firmaet. Ting begyndte at arbejde for mig igen, og alle, der forlod mig, undskyldte for altid at give op på mig. Min kone ringede til mig og var ked af det følelsesmæssige traume, hun havde forårsaget mig, hun flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie.

    Jeg har introduceret ham for mange par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg tror på en person der har brug for hans hjælp. For øjeblikkelig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +7 (926) 512-8701.

    SvarSlet