torsdag den 4. september 2014

Cecilie Eken; Det Levende Sværd


Cecilie Eken; Det Levende Sværd

Våd. Drivvåd. Våd så mit tøj kan vrides. Og det er kong Leos skyld. Den skiderik. Sender mig af sted i det værste vejr. "Find en helt! Find en helt der kan redde min datter!" Hans datter kan rende mig. Prinsesse Sofia er sur som umodne stikkelsbær. Sur og forkælet. Sur, forkælet og snart ædt af dragen. Hvis jeg altså ikke finder den helt.

Kongen har sendt sin våbenmester Eriann ud for at finde en helt, der kan befri hans kære datter fra den frygtelige drage, der har taget hende til fange. Da hun møder Vidar, tror hun, opgaven er løst, for han ligner en ægte helt, og så har han endda arvet et sagnomspundet våben, Det Levende Sværd. Der er kun ét problem: Vidar er søn af en bager og vil meget hellere lave mad end kæmpe mod drager og vinde prinsesser og halve kongeriger.

Eriann er ikke blevet kongens våbenmester for ingenting. Hendes far var det før hende og han var en respekteret mand. Selvom han blev skuffet over at få en pige, er der ikke meget feminint over Eriann. Hun kæmper bedre end alle kongens andre mænd og har flere ar til at bevise kampene. Hun er træt af at være blevet sendt ud på denne rejse, træt af at skulle hjælpe en åndsvag prinsesse.

Eriann finder Vidar og selvom han er kropumulig med et sværd, begynder hun alligevel at fatte mistanke om at han måske er den hun leder efter. For det første er der sværdet, der siges at være blevet knust da Vidars far døde. For det andet, så er Vidars rigtige far ikke nogen helt almindelig mand.

For at lære at bruge sværdet tager Eriann og Vidar til Ullvar den Vise, som skal lære Vidar at kæmpe. Men Ullvar har andre planer og snart er både Eriann og Vidar lærlinge hos Ullvar, blot på to meget forskellige måder. De er ofte misundelige på hinanden, men jo længere de kommer og jo bedre de lærer sig selv at kende, opstår der en vis forståelse blandt dem. Men de er jo ikke kommet for at lære at samle bær og slås med træsværd. Vidar har en drage der skal slås ihjel ... men vil det lykkedes?

Det Levende Sværd er første bind i serien om Eriann og Vidar og deres prøvelser. Det er en rigtig god historie, spændende og underholdende. Selvom den for mig, var nem at læse, var det stadig en pageturner og jeg havde svært ved at lægge den fra mig. Det er en fint fantasy og dannelses historie for de 10-13 årige.

Fakta:
Forlag: Høst & Søn
Udgivet i: 2010
Antal sider: 152
Genre: Fantasy
Målgruppe: 10-13 år

Ingen kommentarer:

Send en kommentar